Dieta w niealkoholowej chorobie stłuszczenia wątroby

Jest spowodowana nadmiernym gromadzeniem tłuszczuw komórkach wątroby,co prowadzi do poważnych powikłań zapalenia, marskościi, raka pierwotnego wątroby.

Dotyczy 75% osób z nadwaga najczęściej ludzi w wieku 40-60 lat, jednak również stwierdza się cechy stluszczenia wątroby już u niemowląt i uczniów szkół podstawowych.

Główne przyczyny to:

  • nadwaga lub otyść ( obecne u co 2 dorosłego Polaka i u co 5 dziecka i nastolatka)
  • mała aktywność fizyczna
  • złe nawyki żywieniowe, które prowadzą do rozwoju zespołu metabolicznego i jednocześnie do rozwoju choroby stłuszczeniowej wątroby
Parametr Wartość

Otyłośc brzuszna (obwód talii)

  • Mężczyźni
  • Kobiety

 

  • >94cm
  • >80cm
Stężenie trójglicerydów w surowicu krwi 150mg/dl

Stężnie cholesterolu HDL

  • Mężczyźni
  • Kobiety

 

  • >40 mg/dl
  •  >50 mg/dl
Ciśnienie tętnicze
  • Skurczowe:       >=130mmHg
  • Rozkurczowe:      >=85mmHg
Glikemia na czczo >=100mg/dl

LECZENIE

To zmiana stylu życia– sposobu żywieniai aktywności fizycznej wraz ze zmniejszeniem masy ciała

Średniou bytek 1 kg masy ciała równa się ubytkowi 1 cm w obwodzie talii. Chudnięcie w tempie 0,5 – 1kg na tydzień jest najkorzystniejsze dla organizmu. Spadek wagi o 10 kg powoduje spadek stężenia trójglicerydów o 30%, cholesterol LDL o 15% i wzrost dobrego cholesterolu – HDL o 8%.

1.Odżywianie

Najlepsze metody przygotowania potraw to: gotowanie na parze, gotowanie w małej  ilości wody oraz pieczenie. Wskazane jest stosowanie ziół, by móc ograniczyć solenie do1 małej łyżeczki (5 g) soli dziennie.

 Rodzaj pokarmu  Wskazane Unikanie 
 Produkty zbożowe  Chleb graham,żytni, razowy, płatki owsiane, kukurydziane,ciemny ryż ,kasze gruboziarniste, makaron pełnoziarnisty  Ciasto francuskie, ciasto kruche
 Warzywa, owoce  Świeże i mrożone  Soki, napoje owocowe,owoce

i warzywa konserwowane i solone

 Napoje  Woda, herbata, kawa  

Napoje słodzone, napoje gazowane

”zero kalorii”, „bez cukru”

 Ryby  2-3 x w tygodniu, pochodzenia morskiego – z rusztu, pieczone, gotowane, w galarecie  Wędzone, smażone
 Mięso  

Białe (kurczak,indyk bez skóry, czerwone chude

(cielęcina ,wołowina, królik, dziczyzna, wędlina drobiowa)

 
 Cukry  maximum 3 łyżeczki  Dosładzanie fruktozą
 Tłuszcze  Olej rzepakowy, oliwa z oliwek, margaryny miękkie  Smalec,margaryny twarde
 Nabiał Mleko 0,5%-2%, maślanka, kefir, jogurty niskotłuszczowe, sery białe chude  Mleko tłuste, śmietana, mleko skondensowane, majonez, sery białem tłuste, sery żółte, topione, pleśniowe
 Sosy  Sosy na bazie oleju, oliwy, kefiru, jogurtu  Majonez, potrawy typu fast food
 Jaja  2 jaja / tydzieñ  
 Desery  Biszkopt, ciasto drożdżowe, galaretka  Lody, kremy, budynie na pełnym mleku, sosy na śmietanie, alkohol

Ważne jest, by:

  • spożywać 4-5 posiłków w odstępach 3 -4 godzinnych
  • ostatni posiłek zjeść 3 godziny przed snem
  • posiłki należy zjadać w spokoju, by móc spokojnie przeżuwać,co sprzyja pojawianiu się uczucia sytości
  • wypijać około2 litrów płynów, w tym 1 litra wody dziennie, co ułatwia opanowanie nadmiernego apetytu i zapobiega powstawaniu bólów głowy przy zmianach dietetycznych

Warto unikać

  • nieregularnego odżywiania i podjadania pomiędzy posiłkami
  • alkoholu

Do dziennego jadłospisu warto wprowadzić

  • 5-6 porcji dziennie warzyw i owoców
  • 2 porcje dziennie niskotłuszczowych produktów mlecznych
  • 3 porcjedziennie pełnoziarnistych produktów zbożowych

   Niezależnie od zmniejszenia masy ciała pozytywny wpływ ćwiczeń utrzymuje się do 48 godzin i dla podtrzymania dobrych rezultatów warto ćwiczyć 30-60 minut dziennie przez większość dni w tygodniu.

  Korzystne jest stopniowe wprowadzanie aktywności fizycznej, nawet rozpoczynając od 3 x dziennie po 10 min takich sposobów jak spacer do pracy, po zakupy, zamiast podjechania samochodem, czy autobusem a następnie – nordic walking,- jazda na rowerze, – jogging, – pływanie.

Możliwe jest mierzenie aktywności fizycznej krokomierzem (podometrem)

Stopień aktywności fizycznej         Ilość kroków na dzień

  • Siedzący tryb życia                                         < 5000
  • Małaa ktywność fizyczna                             5000-7499
  • Umiarkowana aktywność fizyczna           7500 – 9999
  • Dobra aktywność fizyczna                            >10 000
  • Wysoka aktywność fizyczna                         >12 000

Tekst: Opracowanie na podstawie materiałów informacyjnych PRO.MED.PL